Feb 3, 2009

"Di dunia ini, manusia ibarat pelakon yang memainkan watak² tersendiri sehingga wataknya dimatikan..."

Seringkali kedengaran ungkapan tu. Kat memana pun kita boleh baca. Dan itulah hakikatnya..

Bangun pagi, kita akan mula memainkan peranan kita. Ada yang wataknya menggembirakan orang lain. Ada yang wataknya cukup membuat orang lain benci. Seharian melakonkan watak kadangkala membuatkan kita cukup penat. Penat dengan kehidupan seharian.

Bila malam menjelma, saat bulan masih tersenyum, kita akan berehat. Ingin tido. Dan melepaskan lelah setelah seharian menjalani kehidupan yang ada pasang surutnya. Saat inilah kita akan merenung kembali apa yang telah kita jalani sepanjang hari. Kenangan. Ada yang membuat hati berbunga². Mungkin ada hati yang tercalar. Tak kurang juga yang menangis. Sendirian. Saat ini, kita akan menjadi diri sendiri. Bebas tanpa perlu melakonkan watak kita. Tidak perlu hipokrit.

Melelapkan mata.. Dengan harapan akan ada sinar cahaya saat mentari kembali esok. Walau kita tahu ada kehidupan yang melelahkan untuk kita jalani, namun itulah watak yang perlu kita pentaskan. Sebelum kita dijemput pulang...

Saya - Jalan berliku yang saya lalui semakin hari semakin dingin.. Kehangatan seakan menjauhi. Atau saya yang semakin membeku..

No comments: