Nov 22, 2007

Jiwa Sakit @ Sakit Jiwa?!!

Ni kisah tentang semalam dalam idup aku. Bangun pagi, mood dah rasa kureng. Dtg opis cuba nak lupakan tentang mood yang hampeh tu tapi bila ditambah dgn perangai bos yang tak semenggah tu, lagi kacau jiwa aku rasa. Mood yang tak elok berlarutan sampai ke petang. Time nak balik, mata aku gerak² belah kiri. Haih! Apa lagi yang akan jadik? Aku rasa idup aku skang pun dah cukup teruk. Sampai kat umah, try nak memaniskan muka... Sebab nak ilangkan tensen, aku ambil keputusan nak membasuh baju yang menimbun dlm bakul kat bilik. Tgh elok melayan perasaan sambil membilas, datang la seseorang dengan suka hatinya menghadiahkan bebelan kat aku. Walhal bukan salah aku pun. Hanya disebabkan masalah idup yang melanda kakak + adik aku yang dah kawen, aku yang jadik mangsa. Pesanannya, "sebab tu kalo nak kawen kena cari bebetul, jangan ambil yang akan menyusahkan idup kita..." Haih! Ni yang aku tak suka ni. Pantang betul aku kalo kena bebel pasal semua² ni. Jangan wisau, aku bukan nak kawen pun!!! Nak jer aku jerit tapi dalam ati jer yang aku mampu. Siap jemur kain, aku nak iron baju yang nak pakai hari ni. Belek punya belek baju dalam almari aku, hilang sepasang baju kurung aku. Mana peginya? Risik² adik aku cakap ada yang pinjam. Orang yang biasa meminjam tapi tak reti nak pulangkan. Baju tido aku sepasang pun dah jadik harta dia. Nak jer aku mengamuk semalam. Tapi mcm biasa, aku hanya pandai memberontak dlm ati. Pukul 8.00, kuar tgk berita kat TV3. Kuar pasal 16% rakyat Malaysia menghidap penyakit mental. Papa aku kata biar betul. Terus aku kata apa yang tak betulnya? Kat umah ni pun ada sorang yang sakit jiwa. Tekanan mental... Terus ma + papa aku diam. Diorang pun taw aku memaksudkan diri aku sendiri. Biarlah. Memang aku tgh sakit mental pun skang ni. Jiwa kacau.. Mengadap tv sampai kul 11. Abis citer IRIS, aku masuk tido. Agaknya leh dibilang dengan jari berapa patah perkataan yang kuar dari mulut aku semalam. Merajuk.. Aku merajuk dengan keadaan sekeliling, merajuk dengan semua orang. Semua! Termasuk dengan diri aku sendiri. Sudahnya aku tido dengan keadaan lapar. Biarlah. Aku puas ati buat macam tu.
Pagi ni bila sampai kat opis, kawan ajak g makan tapi aku tak nak walhal perut aku dah menjerit. Dia paksa gak aku makan. Aku ikut beli nasi goreng, alas perut. Ada yang bertanya nape muka aku cemberut jer ari ni, aku kata sakit jiwa. Dia kata bukan sakit jiwa cuma jiwa ko yang sakit. Huh! Tak sama ehh? Biarlah...
Hanya ada seorang jer yang leh watkan aku senyum dan gelak semalam. The one and only my baby, Nelli Adleana. :)

Nessa - Bila hati semakin terluka, dingin salji akan terasa hangat...

No comments: