Jul 14, 2008

Duet duet duet...


Sejak kebelakangan ini, seringkali terdengar keluhan orang² sekeliling saya tentang duet..
Sekeliling anda juga pastinya..
"Beli barang² ciput macam ni pun dah habis 30RM"
"Skang ni bawak duet 100RM ke kedai, tak tahu nak capai apa, semuanya mahal.."
"Duet maken cair la skang, macam air.. Ari ni gaji, esok dah tinggal suku.."
Itu pun nasib baek kalo ada yang tinggal.. >:)
Nilai duet makin susut, nilai barang makin naik..
Agaknya kena wat keje part time la kot nak menampung hidup..
Bagi yang berkahwin dan dedua berkerjaya, masih ok lagi kot jika nak dibandingkan dengan hanya suami atau hanya isteri ( >:) ) yang bekerja.. Pasti peritnya menekan anak tekak.
Teringat satu kisah..
Zaman kanak² saya..
Masih di Kelantan..
Suka sangat ikut papa + ma ke pasaraya nak beli barang..
Ada sorang makcik, banyak barang yg dia beli..
Teramat banyak..
Kami beratur di belakang dia masa nak membayar..
Bila dihitung harga semua barang yg dia beli, mencecah 300RM..
Saya tengok kat tangan dia hanya sekeping not 5RM yg dia pegang..
Tapi biasa laa bebudak, apa sangat laa yg saya pk..
Masa cashier tu dok tunggu dia bayar, tetiba dia ckp mcm ni..
"Err dik.. Boleh ke kalo makcik utang dulu? Makcik bayar 5RM jer dulu, nnt bulan depan makcik dtg bayar lagi. Suami makcik takde kat cni, dia pegi outstation"
Aiyarkkk..
Agaknya apa perasaan cashier tu ehh?
Huhuh..
Last² manager dipanggil..
Dan membetulkan keadaan..
Barang² tu semuanya diambil balik..
Kesian gak tgk makcik tu..
Agaknya dia biasa berhutang ngan kedai² runcit kat kampung dia la kot..
Haih.. Saya pun banyak gak hutang ni..
Ada sesiapa rela hati nak jadik cheti saya?
Ngeeee ~~

~ Ann - Rasanya skang ni pun makin banyak mak² mertua yang mata duetan.. Tak kawen laa mamat² semekin kat luar sana :D
Kalo jual orang, leh kaya tak? >:)

1 comment:

Anonymous said...

saya leh jd cheti cik ann..tp ngan 1 syarat..dtg la sini :btmukamenggoda:

yg benar

cheti x bawak payung..skrg cheti bawak kelisa punggut utang :p